Landelijk kennisnetwerk van houders van boerderijdieren

Inzet van dieren in de zorg moet professioneler

Ingediend door jinke op 21 mei 2019 - 13:03

De Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) pleit voor een meer professionele inzet van dieren in de zorg en bij personeelsuitjes. Ook moet er meer onderzoek worden gedaan naar het therapeutisch effect. 

Koeknuffelen, coaching met varkens, konijnen op schoot en therapie met ezels - het gebeurt op grote schaal, maar hard bewijs dat het helpt ontbreekt, aldus de RDA in een advies aan de minister van landbouw. ''Uit het onderzoek dat tot heden heeft plaatsgevonden komt weinig concreet bewijs naar voren dat therapie met ondersteuning van een dier daadwerkelijk betere resultaten geeft dan de inzet van een therapeut alleen.''

Desondanks worden de laatste jaren steeds meer activiteiten met hulpdieren aangeboden aan mensen van alle leeftijden en bij uiteenlopende problematiek, zoals autisme, gedragsproblemen, ADHD, depressie en dementie. Wetten of regels ontbreken, iedereen kan zogeheten ''dierondersteunde interventies'' aanbieden zonder dat daarvoor scholing, vaardigheden of kennis hoeft te worden aangetoond. ''Daardoor zijn er grote verschillen tussen de behandelaars. Soms komen misstanden voor door gebrekkige kennis van gedrag en verzorging van de dieren bij de behandelaar'', aldus de RDA.

Iets bestellen bij bol.com? Klik hier en steun met je aankoop Levende Have

De inzet van dieren heeft volgens de raad wellicht toegevoegde waarde voor enkele toepassingen in de zorgsector. Er  is onderzoek gaande om daarover meer te weten te komen. ''Indien het nut en de noodzaak van een interventie onvoldoende is aangetoond, moet het dierenwelzijn in ieder geval gewaarborgd zijn'', vindt de raad. ''Bij interventies met een redelijk doel, die nuttig en noodzakelijk zijn, dient men een eventuele inbreuk op het welzijn van het dier te minimaliseren.''

Het welzijn kan worden gewaarborgd door professionalisering van degenen die zorg met dieren aanbieden, door opleidingen volgens vastgestelde criteria, nascholingen en een keurmerk dat duidelijkheid schept voor consumenten, hulpzoekers en verzekeraars. Ook is het belangrijk dat er een beroepsorganisatie voor de sector komt. Verder is een wettelijke regulering mogelijk door het toetsingskader voor productiedieren ook toe te passen voor dieren die diensten verlenen. Zo kan worden vastgesteld of een bepaalde diersoort daar geschikt voor is.

Redactie Levende Have/Bron: RDA  zienswijze Dierbare hulpverleners: welzijn voor mens en dier?

Comments

Ingediend door RMB op 27 mei 2019 - 22:09

Bijzonder om te zien dat er in dit artikel gesproken wordt in wat vage bewoordingen en dat de inzet van dieren wellicht een toegevoegde waarde heeft, terwijl er een soortgelijk artikel van 25 mei 2019 juist stelt dat het wel degelijk een toegevoegde waarde heeft voor een behandelend therapeut.

Mijn persoonlijke ervaring met kinderen in de basisschool leeftijd is dat het wel degelijk een extra dimensie toevoegd aan de ontwikkeling die door school geboden wordt.

Ik constateer in de praktijk dat er regelmatig kinderen ook buiten beeld van de dagelijkse schoolomgeving vallen omdat men geen tijd beschikbaar heeft om iets meer aandacht aan deze kinderen (en soms ook ouderen) te geven.

In ons dierenverblijf helpen alle kinderen mee met voeren, schoonmaken, en het verzorgen van de dieren, het rapen van eieren en het onderhoud van de omgeving waar de dieren in verblijven. Ik heb hier al meerdere malen meegemaakt dat juist door de aanwezigheid van dieren en de laagdrempelige tollerantie van dieren, kinderen zich sneller op hun gemak voelen en voor hun "zware" zaken kenbaar maken. Dit kan pesten in de klas zijn, of een op handen zijnde scheiding in het gezin. 

En elke keer weer verbaas ik mij er over dat juist dieren het voor een grote groep kinderen bespreekbaar maken van hetgeen ze bezig houdt.

In mijn ogen vallen er nog te vaak kinderen tussen wal en schip met allerhande vragen, nare ervaringen en andere vraagstukken waar ze kennelijk in een normale dagelijkse routine geen ruimte voor vinden om ze aan te kaarten, of waar er geen tijd voor gevonden kan worden door docenten omdat er een lesprogramma afgerond dient te worden.

Aanbevolen door Levende Have
 

 

Bezoek ook onze Boekenpagina, klik hier